söndag 2 februari 2014

Ego


JAG
Det är en längtan som sakta kryper fram
Det är minnen ur jorden, vid husets kant.
 om allt det som har varit,
min barndom, mina matriarkers barndom,
Deras sammantvingade händer lyfts från marken och visar sin existens.
Det är gammelmormors ögon och de gamla trädens kraft
Finnmarkens hemligheter
Mina hemligheter
Som likt trollsånger måste sjungas
För att verkligheten ska ta vid.

Naturens djup och starka, tysta, kvinnor
som gaddar sig samman och strålar
Sitt ljus mot mina ögon

Där i jorden är de ännu starkare
Än vad deras levande kroppar någonsin var
med starka rötter och maskrosens trägna kamp
Håller de sig fast och lever kvar

Där andarna vandrar viskar de
Samtidigt känner jag skogen och bergen
Myrmarken som kallar och det vilda
Det vackra

Där finns mina ord
I mylla och sörja
I gamla hjärtan och bakom trädörrar
Stängda
Men inte låsta



I och med att nyårsklockorna klämtade kände jag hur ett nytt år och ett nytt liv tog vid. Det finns en styrka som har vaknat. Nya vindar sveper fram med nya utmaningar och mål. Korten talar sitt tydliga språk, klarare än någonsin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar