söndag 14 juni 2015

Haiku - Hjärtelycka



Det är stilla. Men jag hör ändå livet omkring mig. Grannarnas fotsteg som vibrerar genom taket och väggarna. Skratt från gatan nedanför och fåglarna som sjunger på innergården. Livet flödar och leker. Jag sitter uppkrupen i min soffa med nybryggt kaffe och sockerkaka. Jag har pennor och papper framlagda, utifall kreativiteten skulle komma och hälsa på. Det gör den, ibland. Men sen läste jag lite gamla texter som jag skrivit. Några var bra, andra mindre bra. Några har växt och förändrats. Och mitt i allt upptäckte jag haiku. Det är lite som meditation. Tankarna stannar, formas till en pilspets av fokus. Jag gillar det.

Haiku x 3.



I hjärtat finns du
Fylld av min längtans åtrå
I en blodig värld

Däri lever du
Matad med min kärleks glöd
Och sover stilla

Trådskogen andas
Vaggar dig till blid tystnad
Tills mörkret faller

Bild: Tumblr


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar